2016-09-02

Trevliga möten i öst

När vi först blev rekommenderade av en vän att åka genom Ukraina var vi lite tveksamma, det pågår ju ett krig i landet. Men efter lite efterforskning verkade det inte vara några problem att vistas i västra Ukraina, dessutom hade vi haft två Coachsurfare på besök tidigare som bjudit in oss att komma och bo hos dem i nordvästra Ukraina.

Vi hade gott om tid dagen då vi skulle resa iväg med nattåget från Warszawa, ändå blev det av någon anledning stressigt på slutet och vi hann inte ta ut de 4000 kr var som vi hade planerat. Enligt UD kunde man vid gränsen behöva uppvisa tillräckligt med pengar för vistelsen. Vi tog istället snabbt några skärmdumpar av våra konton och växlingskursen och hoppades på en vänlig vakt vid gränskontrollen.

Väl på tåget hade vi fått olika kuper och vi förberedde oss inför gränskontrollen genom att lära oss orden "hej", "pengar" och "bank" på ryska av några vänliga kupekamrater. Att passera en gränskontroll med nattåg är inte helt optimalt för den som värnar sin skönhetssömn ;) Först blev vi väckta av polska gränskontrollen två gånger, sedan av ukrainska när de tog våra pass, efter en lååång väntan fick vi slutligen tillbaka våra pass med en inresestämpel till Ukraina, utan frågor om pengar *lättnad*. Då var det dags att byta hjul på hela tåget i två timmar (Ukraina har nämligen rysk standard på spårvidden), vilket lät som ett mullrande metalliskt åskoväder inuti en hangar. Efter många timmar fick vi tillslut lite sömn...

Ukraina är ett stort och vackert jordbruksland med tydliga inslag från sovjettiden. Vi blev guidade runt i Rivne av vår vän och fick äta otroligt smakrika grönsaker från den lokala marknaden. Vi fikade på ett "svenskt" cafe, beskådade många kyrkor och chillade på en bar med både lokal mat och öl. Han berättade om landets splitting mellan EU och Ryssland och den höga nivån av korruption som genomsyrade landet. Det var intressant att besöka en helt vanlig ukrainsk stad utan andra turister.

Lviv var en mycket vacker stad som påminner om Krakow eller Prag. Tåget dit var fullt av ukrainare som skulle besöka staden över helgen. Vi bodde på ett hostel mitt i gamla stan, cyklade runt på hyrcyklar, övade på kyrilliska alfabetet och åt mer utsökt ukrainsk mat! Sista kvällen mötte vi upp en tjej från Lviv som varit på Power Shift Sverige 2015. Hon och hennes vänner tog oss med till en hemlig bar som använts under krigstiden. Man var fortfarande tvungen att ange ett lösenord för att komma in och möttes av en tungt beväpnad vakt. Väl nere i den tegelklädda källaren var stämningen hög. Vi gick genom valv efter valv och den underjordiska baren verkade fortsätta i oändlighet. Det var väldigt intressant att utbyta idéer och erfarenheter om klimat och politik med unga människor i Ukraina.

Eftersom det varit mellan 25 och 30 grader varmt under våra dagar i Ukraina var vi båda väldigt sugna på att bada och vi åkte till kuststaden Odessa i södra Ukraina. Vi hittade ner till stranden och njöt till fullo av det salta badet i Svarta havet och den fläktande brisen. Men redan samma eftermiddag gav vi oss iväg till Moldavien för att inte tappa för mycket tid. Vi kan ju besöka Europa mer framöver, det är ju ändå så nära!

Album of Ukraine & Moldova:

I Moldavien checkade vi in på det mysigaste hostellet hittills med en riktigt härlig och färgglad bakgård där du lätt kunde hänga från tidigt på morgon till sent på natten utan att bli uttråkad. Det var en ständig ström med gäster som åt, pratade, rökte vattenpipa, grillade och festade. Även i Chisinau (uttalas Kishinau) lyckades vi få en guidad tur genom en kompis-kompis-kompis, eller något liknande. Moldavien är ett lustigt litet land, ett jordbruksland för solrosor och vindruvor med en liten utbrytarrepublik som bevarat allt som under sovjettiden. Det är också ett av de fattigaste länderna i Europa, med hög korruption och snabb utflyttning. 25 procent av befolkningen har lämnat landet och det bor nu knappt 3 miljoner människor i Moldavien.

Något tankvärt från besöken i dessa båda länder är att korruptionen uppenbarligen har en stor hämmande effekt på utvecklingen. Det är sorgligt att höra att unga människor ser liten möjlighet till förändring. Samtidigt är det inspirerande att möta de som ändå kämpar för mänskliga rättigheter och klimatet. Förvånansvärt många vi träffat har också varit vegetarianer, utbildat sig inom hållbar utveckling eller varit intresserade av svenskt miljöarbete. Båda länderna har potential att utvecklas, och vi hoppas att egenintresset hos ett fåtal styrande inte får stå i vägen för nästa generations ukrainare och moldavier.

Back to country >>

Comments

Why a Honeyyear?

The honeyyear is part of our ambition to live a more sustainable life. We want to explore the world, enjoy the amazing things in life and grow as human beings - all in a sustainable way. Travelling the old silk road by train will be a great adventure to start with! Read more here >>